Säljarbetet handlar inte bara om att sälja varor utan även
att vara serviceinriktad, vilket innebär att du som säljare hos oss skall ha
ett intresse av att hjälpa våra kunder. Du skall dessutom klara av att hantera
olika slags kunder samt arbeta med en god säljetik, d v s hålla dig till de
lagar och regler som gäller, alltid vara ärlig och ha en god ton mot våra
kunder samt aldrig prata illa om konkurrenter. De allra flesta försäljningar
hos oss innebär att du tar hand om kunden i kassan eftersom kunden oftast vet
vad den vill ha, men ibland uppstår det situationer då vi behöver hjälpa en
kund igenom köpprocessen. Därför är det viktigt att alltid vara uppdaterad om
vårt sortiment och skaffa kunskap inom de områden som behövs, t ex bil- och
båttillbehör, mobil- och datatillbehör, filmer, mm. Ett säljsamtal innehåller
tre faser och de är följande:
Kontaktfasen
Var alltid uppmärksam om det står en kund för länge vid samma ställe, de kan behöva hjälp. Ta då kontakt med kunden genom att fråga om de behöver hjälp med något.
Var alltid uppmärksam om det står en kund för länge vid samma ställe, de kan behöva hjälp. Ta då kontakt med kunden genom att fråga om de behöver hjälp med något.
Analysfasen
Ställ alltid frågor som gör att du kan analysera kundens behov och styra mot en lösning. Tänk på att alltid sammanfatta det kunden har sagt för att bekräfta att du har uppfattat och att ni är överens.
Ställ alltid frågor som gör att du kan analysera kundens behov och styra mot en lösning. Tänk på att alltid sammanfatta det kunden har sagt för att bekräfta att du har uppfattat och att ni är överens.
Utbytesfasen
Presentera en lösning utifrån kundens behov och var redo på att kunden kan göra invändningar samt var uppmärksam på vilket steg i köpprocessen kunden är i. Upplever du att kunden sänder ut köpsignaler så hjälp gärna kunden att komma till ett avslut på ett bra sätt. Vid invändningar är det viktigt att klara av att svara korrekt och lyckas övertyga kunden om att lösningen är bra. När kunden har bestämt sig för lösningen du har presenterat, så försök alltid få till en merförsäljning, som givetvis är relaterad till lösningen.
Presentera en lösning utifrån kundens behov och var redo på att kunden kan göra invändningar samt var uppmärksam på vilket steg i köpprocessen kunden är i. Upplever du att kunden sänder ut köpsignaler så hjälp gärna kunden att komma till ett avslut på ett bra sätt. Vid invändningar är det viktigt att klara av att svara korrekt och lyckas övertyga kunden om att lösningen är bra. När kunden har bestämt sig för lösningen du har presenterat, så försök alltid få till en merförsäljning, som givetvis är relaterad till lösningen.
Beteende under
säljsamtalet
Under hela samtalet är det viktigt att du tänker på ditt kroppsspråk och ditt sätt att uttrycka dig på. Var vänlig i tonen och visa en positiv och glad attityd gentemot kunden, även om kunden är lite grinig eller väldigt ifrågasättande. Ge dig aldrig in i en diskussion med en kund, eftersom det kan skapa en otrevlig stämning i butiken och ge negativ publicitet om företaget.
Under hela samtalet är det viktigt att du tänker på ditt kroppsspråk och ditt sätt att uttrycka dig på. Var vänlig i tonen och visa en positiv och glad attityd gentemot kunden, även om kunden är lite grinig eller väldigt ifrågasättande. Ge dig aldrig in i en diskussion med en kund, eftersom det kan skapa en otrevlig stämning i butiken och ge negativ publicitet om företaget.
Här nedan följer ett
exempel på hur ett säljsamtal kan gå till:
Säljaren har sett att en kund stått vid filmerna en stund men verkar ha svårt för att bestämma sig. Säljaren tar kontakt med kunden genom att gå fram och säga; - Hej, söker du någon särskild film? Kunden vänder sig mot säljaren och svarar; - Nja, jag vet inte riktigt vad jag är sugen på. Säljaren går nu över till att analysera kundens behov genom att ställa frågan; - Vilken genre gillar du mest? Kunden svarar att han gillar science fiction och drama, men eftersom det är tillsammans med frugan han skall titta på filmen, så kanske drama är att föredra. Säljaren svarar; - Okej, då skall vi titta efter en bra dramafilm. Ska det vara DVD eller Bluray? Kunden svarar att det skall vara DVD. Eftersom du som säljare är uppdaterad om de senaste nyheterna och vilka recensioner de har fått, så kan du genast ta fram förslag till kunden. Ännu bättre är om du har sett filmen själv och kan referera till din egna upplevelse, då detta påverkar kunden till en mer positiv känsla, men självklart är det svårt att kunna/hinna se alla filmer som finns i utbudet. Du tar fram en film som förslag och är beredd på invändningar. Ha därför minst en film till som ytterligare alternativ, ifall kunden inte accepterar ditt förslag. När kunden väl har accepterat ditt förslag, så frågor du om det önskas något mer. Svarar kunden nej, kan du ända försöka locka till merförsäljning under tiden som ni går till kassan. Merförsäljningen kan bestå av t ex chips, smågodis och/eller dricka.
Säljaren har sett att en kund stått vid filmerna en stund men verkar ha svårt för att bestämma sig. Säljaren tar kontakt med kunden genom att gå fram och säga; - Hej, söker du någon särskild film? Kunden vänder sig mot säljaren och svarar; - Nja, jag vet inte riktigt vad jag är sugen på. Säljaren går nu över till att analysera kundens behov genom att ställa frågan; - Vilken genre gillar du mest? Kunden svarar att han gillar science fiction och drama, men eftersom det är tillsammans med frugan han skall titta på filmen, så kanske drama är att föredra. Säljaren svarar; - Okej, då skall vi titta efter en bra dramafilm. Ska det vara DVD eller Bluray? Kunden svarar att det skall vara DVD. Eftersom du som säljare är uppdaterad om de senaste nyheterna och vilka recensioner de har fått, så kan du genast ta fram förslag till kunden. Ännu bättre är om du har sett filmen själv och kan referera till din egna upplevelse, då detta påverkar kunden till en mer positiv känsla, men självklart är det svårt att kunna/hinna se alla filmer som finns i utbudet. Du tar fram en film som förslag och är beredd på invändningar. Ha därför minst en film till som ytterligare alternativ, ifall kunden inte accepterar ditt förslag. När kunden väl har accepterat ditt förslag, så frågor du om det önskas något mer. Svarar kunden nej, kan du ända försöka locka till merförsäljning under tiden som ni går till kassan. Merförsäljningen kan bestå av t ex chips, smågodis och/eller dricka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar